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Zeitschriftenartikel

A cohort study of 4,190 patients treated with low-intensity pulsed ultrasound (LIPUS): findings in the elderly versus all patients.

BMC Musculoskeletal Disorders,
Robert Zura, Samir Mehta, Gregory J. Della Rocca, John Jones, R. Grant Steen

BACKGROUND:

Patient age is one of many potential risk factors for fracture nonunion. Our hypothesis is that older patients (≥ 60) with fracture risk factors treated with low-intensity pulsed ultrasound (LIPUS) have similar heal rate (HR) to the population as a whole. We evaluate the impact of age in conjunction with other risk factors on HR in LIPUS-treated patients with fresh fracture (≤ 90 days old).

METHODS:

The Exogen Bone Healing System is a LIPUS device approved in 1994 to accelerate healing of fresh fracture. After approval, the FDA required a Post-Market Registry to assess performance. Patient data collected from October 1994 until October 1998 were individually reviewed and validated by a registered nurse. Four distinct data elements were required to report a patient: date fracture occurred; date treatment began; date treatment ended; and a dichotomous outcome of healed v. failed, by clinical and radiological criteria. Data were used to calculate two derived variables; days to treatment (DTT) and days on treatment (DOT). Every validated fresh fracture patient with DTT, DOT, and outcome is reported.

RESULTS:

The validated registry had 5,765 patients with fresh fracture; 73% (N = 4,190) are reported, while 13% of patients were lost to follow-up, 11% withdrew or were non-compliant, and 3% died or are missing outcome. Among treatment-compliant patients, HR was 96.2%. Logistic estimates of the odds ratio for healing are equivalent for patients age 30 to 79 years and all age cohorts had a HR > 94%. Open fracture, current smoking, diabetes, vascular insufficiency, osteoporosis, cancer, rheumatoid arthritis, and prescription NSAIDs all reduced HR, but older patients (≥ 60) had similar HRs to the population as a whole. DTT was significantly shorter for patients who healed (p < 0.0001).

CONCLUSIONS:

Comorbid conditions in conjunction with aging can reduce fracture HR. Patients with fracture who used LIPUS had a 96% HR, whereas the expected HR averages 93%. Time to treatment was significantly shorter among patients who healed (p < 0.0001), suggesting that it is beneficial to begin LIPUS treatment early. Older patients (≥ 60) with fracture risk factors treated with LIPUS exhibit similar heal rates to the population as a whole.

 

Full article available at PubMed.gov.

Niedrigintensiver gepulster Ultraschall zur Behandlung von Frakturen und Pseudarthrosen – Evidenz und Erkenntnisse aus Forschung und Klinik

Z Orthop Unfall.,
Randau TM, Kabir K, Gravius S, Wimmer MD, Friedrich MJ, Burger C, Goost H

Deutschlandweit werden jährlich 800 000 Frakturen versorgt. In ca. 10% der Fälle kommt es zur verzögerten Bruchheilung oder Pseudarthrosenbildung. Die operative Behandlung dieser Komplikationen ist aufwendig und mit erheblichten Kosten verbunden, daher kommt der nichtinvasiven Therapie ein zunehmendes Interesse zu. Die adjuvante Behandlung mittels Ultraschall wird bereits seit Jahren zur Verbesserung der Fraturheilung under zur Therapie der verzögerten Knochenheilung propagiert, aber ebenso kontrovers diskutiert. Diese Übersichtsarbeit demonstriert den Stellenwert der niedrigintenseiven, gepulsten Ultraschallbehandlung in der Frakturbehandlung , tierexperimentellen Anwendungen und klinischen Studien.

Vollständiger Artikel verfügbar unter PubMed.gov,

Low-intensity pulsed ultrasound in the treatment of nonunions

The Journal of Trauma,
Nolte PA, van der Krans A, Patka P, Janssen IM, Ryaby JP, Albers GH

In der ersten Level I-Studie zu Pseudarthrosen wurden 51 Patienten mit verzögert heilenden Tibiafrakturen mit EXOGEN behandelt. Die durchschnittliche Verbesserung ihrer Knochenmineraldichte lag im Vergleich zu der von Patienten, die mit einem Placebogerät behandelt wurden, 1,34 Mal so hoch.

Vollständiger Artikel verfügbar unter PubMed.gov.

Low-intensity pulsed ultrasound: effects on nonunions

Ultrasound in Medicine and Biology,
Gebauer D, Mayr E, Orthner E, Ryaby JP

In dieser Studie wurden 67 Pseudarthrosen mit EXOGEN behandelt. Nach täglichen 20minütigen Behandlungen waren 85% dieser Fälle ausgeheilt.

Vollständiger Artikel verfügbar unter PubMed.gov.

Acceleration of tibia and distal radius fracture healing in patients who smoke.

Clinical Orthopaedics and Related Research,
Cook SD, Ryaby JP, McCabe J, Frey JJ, Heckman JD, Kristiansen TK

Diese Studie kommt zu dem Schluss, dass indizierte* Tibia- und Radiusfrakturen bei Rauchern durch Anwendung von EXOGEN schneller heilen (Tibiafrakturen um 41%, distale Radiusfrakturen um 51% schneller).

Vollständiger Artikel verfügbar unter PubMed.gov.

Acceleration of tibial fracture-healing by non-invasive, low-intensity pulsed ultrasound.

The Journal of Bone and Joint Surgery,
Heckman JD, Ryaby JP, McCabe J, Frey JJ, Kilcoyne RF

Diese Studie zeigt die Wirksamkeit des EXOGEN Knochenheilungssystems. Die Heilung frisch aufgetretener* Frakturen konnte durch die Anwendung von EXOGEN für die Dauer von jeweils 20 Minuten pro Tag signifikant beschleunigt werden. 94% der Frakturen in der EXOGEN-Gruppe waren nach 150 Tagen ausgeheilt.

Vollständiger Artikel verfügbar unter PubMed.gov.

Accelerated healing of distal radial fractures with the use of specific, low-intensity ultrasound. A multicenter, prospective, randomized, double-blind, placebo-controlled study.

The Journal of Bone and Joint Surgery,
Kristiansen TK, Ryaby JP, McCabe J, Frey JJ, Roe LR

Bei dieser Studie wendeten 60 Patienten mit frisch aufgetretenen Radiusfrakturen 10 Wochen lang entweder EXOGEN oder ein Placebogerät an. Die Anwender von EXOGEN benötigten deutlich weniger Zeit bis zur Heilung, wobei die Beschleunigung in jedem Stadium der Heilung nachweisbar war.

Vollständiger Artikel verfügbar unter PubMed.gov.

Indications and results for the EXOGEN ultrasound system in the management of non-union: a 59-case pilot study.

Orthopaedics, Traumatology, Surgery & Research (OTSR),
Roussignol X, Currey C, Duparc F, Dujardin F.

Ziel dieser Pilotserie war die Bewertung der Anwendung von EXOGEN bei der Behandlung von femoralen oder tibialen Pseudarthrosen. Die Knochenheilungsrate, die mit 88% höher liegt als die herkömmlicher chirurgischer Eingriffe und dazu noch für eine Kostenverringerung um 60% sorgt, ist das beste Argument für eine Erstanwendung bei Pseudarthrosen von unter 10 mm mit stabiler Osteosynthese.

Zusammenfassung verfügbar unter PubMed.gov.

  • Hohe
    Behandlungscompliance21
  • +
  • Klinisch erwiesene
    Wirksamkeit2-4
  • > >
  • Erfolgreiche
    Knochenheilung